Téma „Akční tvorba“ nebo „performance art“ ve výtvarné výchově jsem vybrala proto, abych poukázala na to, že výtvarná výchova není jen o klasických výtvarných technikách, ale především o hře, kreativitě a spontánní interakci. 🧩
Žáci se v akční tvorbě stávají spolutvůrci a zároveň samotnými aktéry vlastní interpretace a sdílení nápadů. Naučí se tak obhajovat svá stanoviska, spolupracovat, přizpůsobovat se, sdílet společný úspěch, svobodně se vyjadřovat a především pracovat v týmu. Jsou zároveň partnerem učitele, se kterým vnáší nápady do jejich společného díla. 💪
V praktické části jsem dala přednost skupinové výuce a projektové metodě. Část výuky proběhla v naší nové venkovní učebně, část v interiéru školy a poslední v Božetěchově sadu. 🌳
Sama za sebe mohu napsat, že tato aktivita byla ve výtvarce zatím nejvydařenější. 😊 Hodina měla spád a byla jsem překvapená, jak si to žáci užívali. Sami chodili s nápady, jaké „Živé obrazy“ by mohli ještě vytvořit. 😎
Na jejich tvorbě bylo vidět nadšení, originalita a na každou novou aktivitu se těšili. Celkově projekt vyzněl jako škola hrou a jeho cílem bylo, aby se žáci na jeho plánování podíleli a měli vliv na jeho průběh.
O všem společně diskutovali až k finální realizaci samotného výtvarného díla. Všechno však mělo jedno společné: „myšlenku, empatii, kreativitu, hravost a spontánnost.“ 🤩
Katarína Vlasáková